De ironie van Nederland: we importeren kunstmest terwijl we onze eigen mest als afval behandelen
Nederland heeft een stikstofprobleem. Een mestprobleem. Een energieprobleem. Een waterkwaliteitsprobleem. Maar misschien hebben we vooral een denkprobleem.
Want terwijl beleidsmakers discussiëren over krimp, opkoopregelingen en verboden, gebeurt er op sommige boerenerven iets opmerkelijks. Daar wordt koeienmest niet meer gezien als afval, maar als grondstof. Eerst halen boeren er groengas uit. Daarna winnen ze stikstof terug als circulaire kunstmest. Vervolgens gebruiken akkerbouwers het digistaat voor aardappelen, granen en suikerbieten.


